De la 0 la modele precum Malala Yousafzai, Blake Mycoskie sau Bill Gates

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Business project

Unii oameni pornesc afaceri cu scopul de a-și îmbunătăți calitatea vieții. Alții își doresc să fie propriii lor șefi. Iar alții găsesc o oportunitate în piață pe care vor să o valorifice. Uneori, dorința de a crea o schimbare pozitivă cu ajutorul unui business poate declanșa spiritul antreprenorial din fiecare dintre noi.

Acesta este așa-numitul antreprenoriat social, abordare care devine din ce în ce mai populară în contextul discuțiilor la nivel global referitoare la sustenabilitate și dezvoltare internațională.

Antreprenoriatul social implică demararea unei afaceri cu o misiune precisă care își dedică aproape în întregime profitul pentru a susține o cauză anume. Mai mult, antreprenorul, prin această perspectivă socială, reușește să implice clienții în misiunea sa, mai departe de simpla achiziție.

 

CE ESTE ANTREPRENORIATUL SOCIAL?

Antreprenoriatul social se referă la inițierea unei afaceri pentru o cauză filantropică. Într-o accepțiune extinsă, antreprenoriatul social poate include atât organizații non-profit, precum Doctors without borders, care se bazează aproape exclusiv pe donații și granturi, cât și organizații care urmăresc să facă profit, precum Tesla, care realizează profit prin orientarea către produse bazate pe energie verde. În definitiv, antreprenorii sociali sunt persoane inovatoare care inițiază companii sau organizații din dorința de a da înapoi comunității din care fac parte.

 

CE ESTE ÎNTREPRINDEREA SOCIALĂ?

Întreprinderea socială este un tip de business în care măsurarea succesului constă în mai mult decât obișnuitul profit. Spre deosebire de întreprinderile tipice care urmăresc să facă profit, întreprinderea socială măsoară succesul în funcție de trei factori:

  • Impactul uman produs de afacere și abilitatea de a genera schimbare socială, de a îmbunătăți calitatea vieții și de a dezvolta comunitatea într-o manieră sustenabilă.
  • Planetă. Impactul asupra mediului – modul în care antreprenorul poate contribui la sustenabilitatea planetei sau reducerea emisiilor de dioxid de carbon produse de afacerea condusă sau de clienții acesteia.
  • Precum afacerile tradiționale, întreprinderile sociale necesită resurse financiare pentru a se susține, pentru a putea plăti angajații și a dezvolta afacerea.

 

FAC BANI ANTREPRENORII DIN ECONOMIA SOCIALĂ?

Răspunsul scurt este: depinde. În majoritatea cazurilor, antreprenorii sociali au un venit. De altfel, sunt dovada clară că putem avea succes și în același timp să contribuim și în mod pozitiv la problemele de natură socială ale comunității. Totuși, există situații în care antreprenorii aleg să nu păstreze profitul, ci să îl reinvestească.

 

Una dintre provocările privind reușita în economia socială se referă la faptul că este facil să contorizezi profitul, însă partea dificilă apare în momentul în care încerci să măsori impactul asupra oamenilor sau asupra planetei și să îl comunici.

 

CUM ALEGI PRODUSELE PE CARE LE VINZI ȘI MISIUNEA COMPANIEI?

Misiunea unei întreprinderi poate fi prima idee pe care un antreprenor o are, dar acest lucru nu exclude sau nu diminuează importanța alegerii produselor ce vor fi furnizate. Cu toate acestea, există un tipar frecvent întâlnit printre întreprinderile de economie socială prin stabilirea unei corelații între produsul vândut și cauza avută în vedere, prin care antreprenorul reușește să alinieze misiunea cu ceea ce își propune să vândă. De exemplu, companiile care produc ciocolată își iau boabele de cacao din toate piețele la nivel internațional, iar banii din vânzări sunt reinvestiți în salariile micilor fermieri (aceste valori sunt făcute publice prin rapoartele pe care le publică în mod constant). Alte companii produc și vând echipamente utile în călătorii, alocând o parte din venituri pentru a oferi granturi anumitor organizații non-profit cu scopul de a atenua gradul de sărăcie din diferite părți ale lumii.

 

CUM DEFINEȘTI MISIUNEA ÎNTREPRINDERII ȘI IMPACTUL EI?

Misiunea întreprinderii de economie socială reprezintă un avantaj competitiv care se poate remarca în piață printr-o comunicare adecvată a motivației și a impactului pe care aceasta îl are. În mod pragmatic, întreprinderile de economie socială se pot axa pe:

  • crearea de locuri de muncă în comunitățile în folosul cărora activează, pentru persoane care au nevoie de un loc de muncă, fie că fac parte din grupuri vulnerabile, fie că sunt persoane defavorizate;
  • reducerea emisiilor de carbon prin plantarea de copaci sau prin abordarea unei modalități de lucru care funcționează conform acestui scop și educarea clienților privind modul de funcționare;
  • furnizarea de workshop-uri și inițiative pentru dezvoltare prin care sunt aduse în prim plan modalități de dobândire a unor abilități cu scopul de a-i ajuta pe ceilalți să își îmbunătățească modul de viață atât pentru ei, cât și pentru comunitatea din care fac parte;
  • susținerea diversității și incluziunii grupurilor slab reprezentate, devenind astfel o sursă de inspirație.

 

FINANȚAREA UNEI ÎNTREPRINDERI DE ECONOMIE SOCIALĂ

Întreprinderile de economie socială sunt responsabile de cauza pe care o susțin, ceea ce presupune că o parte din venituri sunt puse deoparte pentru a fi ulterior reinvestite cu scopul de a crește impactul dorit. Din această perspectivă, antreprenorii sociali este necesar să fie creativi privind modul în care obțin venituri. Pe lângă granturile oferite de diferite instituții pentru înființarea și susținerea întreprinderilor de economie socială, o altă variantă frecvent întâlnită și foarte populară este crowdfunding-ul, care ajută nu numai cu strângerea de fonduri, dar și cu expunerea misiunii către comunitatea specifică.

Stay Connected

More Updates